پخش زنده
امروز: -
متن قانون جدید توسط قانونگذاران فرانسوی از سوی همه نمایندگان تایید شده، میتواند در صورت عدم اجرا از سوی تاثیرگذاران جریمههای سنگین به همراه داشته باشد.
به گزارش خبرگزاری صداوسیما به نقل از یورونیوز، پارلمان فرانسه روز پنجشنبه یک لایحه دو حزبی را برای تنظیم فعالیتهای تاثیرگذاران (اینفلوئنسر) شبکههای اجتماعی به منظور جلوگیری از ترویج محصولات و روندهای خطرناک تصویب کرد.
پس از رای مثبت قانونگذاران در مجلس ملی در روز چهارشنبه، ۳۴۲ سناتور از تمام طیفهای سیاسی به تصویب لایحه ارائه شده توسط آرتور دلاپورت، نماینده سوسیالیست و استفان ووژه، نماینده رنسانس رای دادند.
آمل گاکر، سناتوری که وظیفه ارائه این لایحه در مجلس فوقانی را برعهده دارد، گفت: ما میتوانیم به این توافق بی سابقه افتخار کنیم.
پس از رای گیری، اولیویا گرگوار، وزیر بازرگانی، تعهد نمایندگان پارلمان و کیفیت این کار را ستایش کرد.
تخمین زده میشود که در فرانسه ۱۵۰ هزار فرد تاثیرگذار وجود داشته باشد، اما اقدامات برخی از آنها باعث شده که بازاریابی این افراد با انتقادات فزاینده همسو شود.
شاکیان اقدامات دسته جمعی را آغاز کرده اند و یک گزارش کوبنده توسط اداره پیشگیری از تقلب فرانسه (DGCCRF) منتشر شده است. از تبلیغ محصولات خطرناک گرفته تا اتهامات کلاهبرداری، درخواستها برای تنظیم بازار افزایش یافته است.
از روز چهارشنبه، ایلان کاسترونوو و سایمون کاستالدی به اینفلوئنسرها دستور داده اند که پیامی از DGCCRF در شبکههای اجتماعی نشان دهند که در مورد برخی از محتوای خود هشدار داده است. بسیاری از اینفلوئنسرها مخاطبان متوسطی دارند، اما برخی از سلبریتیها با میلیونها دنبال کننده میتوانند بر رفتارهای مصرفی، به ویژه در میان جوانان تاثیر بگذارند.
دلاپورت گفت: اینفلوئنسرها به فعالیت خود ادامه خواهند داد. آنها همیشه وجود خواهند داشت، اما میدانند که قانون برای مجازات آنها وجود دارد.
ووجتا افزود: قانون از مصرف کنندگان، به ویژه جوانان محافظت میکند.
این متن پیشنهاد میکند که اینفلوئنسرها از نظر قانونی به عنوان افراد حقیقی یا حقوقی تعریف شوند که در ازای پرداخت هزینه، از شهرت خود استفاده کرده تا کالاها و خدمات را به صورت برخط تبلیغ کنند.
این قانون ترویج برخی اعمال مانند جراحی زیبایی و پرهیز از درمان را ممنوع و تبلیغ چندین دستگاه پزشکی را ممنوع یا به شدت تنظیم میکند. همچنین تبلیغ محصولات حاوی نیکوتین را ممنوع میکند.
این قانون به شرط بندی و قمار ورزشی هم میپردازد: اینفلوئنسرها دیگر نمیتوانند اشتراکهای پیش بینیهای ورزشی را تبلیغ کنند و تبلیغ بازیهای پولی به پلتفرمهایی محدود میشود که از نظر فنی دسترسی به خردسالان را محدود میکنند. این قانون همچنین صحنههای نمایشی با حیواناتی که مالکیت آنها ممنوع است، را ممنوع میکند.
قانون میگوید: اینفلوئنسرها در تصاویر تبلیغاتی به عنوان مثال تبلیغ لوازم آرایشی باید آشکار کنند که آیا آنها روتوش شده اند یا از فیلتری استفاده میکنند که آنها را جذابتر میکند.
مجازات عدم رعایت قانون میتواند تا دو سال زندان و جریمه ۳۰۰ هزار یورویی به همراه داشته باشد.
قانون چه کسانی را تحت تاثیر قرار میدهد؟
در این قانون همکاران اینفلوئنسرها هم تنظیم خواهند شد. قرارداد کتبی لازم است و این قرارداد زمانی اجباری خواهد شد که مبالغ مربوط از یک آستانه معین فراتر رود. قانون همچنین شامل اقداماتی برای پاسخگو نگه داشتن سکوها هم است.
در حالی که بسیاری از اینفلوئنسرهای موفق از خارج از فرانسه مانند دبی فعالیت میکنند، هدف این قانون از کسانی است که خارج از اتحادیه اروپا، سوئیس یا منطقه اقتصادی اروپا فعالیت میکنند، بیمه مسئولیت مدنی که در اتحادیه اروپا ببندند، میخواهد. هدف اعلام شده از اینکار ایجاد صندوقی برای جبران خسارت قربانیان احتمالی است. آنها همچنین باید یک نماینده قانونی در اتحادیه اروپا تعیین کنند.
در اواخر ماه مارس، اتحادیه تاثیرگذاران حرفهها و تولیدکنندگان محتوا (Umicc)، که اخیرا نمایندگی آژانسهایی را در این بخش آغاز کرده، پیشنهادهای ستودنی و ضروری را تحسین کرد. با این حال، آنها به قانونگذاران در مورد خطر تبعیض یا نظارت بیش از حد برخی افراد را هشدار دادند.