پخش زنده
امروز: -
مردم باید قدر صنعت هستهای و ابعاد گوناگون و گستره این صنعت و تاثیرات آن در زندگی و میزان تاثیرات آن در پیشرفتهای مختلف را بدانند.
به گزارش خبرگزاری صدا و سیمای خراسان شمالی؛ یکی از موارد مهم، راهبردی و ضروری در منظومه فکری رهبر معظم انقلاب موضوع تبلیغات، اطلاع رسانی، تبیین و بیان واقعیت هاست. رهبر انقلاب در ۸۰ روز اخیر از ابتدای سال ۱۴۰۲ بارها به موضوع تبلیغات و اطلاع رسانی اشارهکردهاند، ایشان در ۱۴ خرداد در جمع زائران حرم مطهر امام خمینی (ره) به موضوع مهم مقابله با تبلیغات، شبهه افکنی و ناامید کردن جوانان در جامعه تاکید کردند.
همچنین رهبر انقلاب در دیدار با دست اندرکاران حج به ضرورت اطلاع رسانی در ابعاد مختلف اشاره کردند، حضرت آیت الله خامنهای در دیدار مسئولان وزارت امور خارجه هم موضوع جهاد تبیین و توانایی اقناع را مورد توجه قرار دادند، رهبر انقلاب همچنین در دیدار رمضانی خود با کارگزاران و مسئولان نظام در پانزدهم فروردین سال جاری به جایگاه مهم و نقش اساسی رسانهها اشاره کردند.
رهبر انقلاب در طول سالهای اخیر بسیار به موضوع تبلیغات و اطلاع رسانی تاکید کردهاند، ایشان در اواخر سال گذشته هم تصریح کردند که ما تبلیغات بلد نیستیم و دشمن به خوبی از این ابزار استفاده میکند، همچنین مقام معظم رهبری در دیدار مداحان در زمستان سال گذشته بیان کردند که با جوانان باید به لسان قوم صحبت کرد، رهبر انقلاب روز گذشته در جمع دانشمندان و دست اندرکاران هستهای اولین موردی را که مورد توجه قرار دادند، موضوع عدم آشنایی مردم و اقشار مختلف با جایگاه مهم صنعت هستهای بود، در همین زمینه بیان کردند که مردم قدر صنعت هستهای و ابعاد گوناگون و گستره این صنعت و تاثیرات آن در زندگی و میزان تاثیرات آن در پیشرفتهای مختلف را نمیدانند، البته رهبر انقلاب به این موضوع هم اکتفا نکردند و بیان کردند که در بازدید از نمایشگاه دستاوردهای هستهای هم این موضوع را بیان کردند و به علت گزارش ندادن مسولان و دست اندرکاران صنعت هستهای از پیشرفتها به مردم گلایه دارند و از اینکه این دستاوردها و پیشرفتها اطلاع رسانی نشده است و مردم اطلاعی ندارند گلهمند هستند.
واقعیت این است که در عصر رسانههای جدید و شبکههای اجتماعی مختلف باید از شیوههای گوناگون در تبلیغات و اطلاع رسانی و تبیین استفاده کرد، بر همین مبنا به نظر میرسد از ظرفیتهای رسانهای به اندازه نام و آوازه پیشرفت در حوزههای صنعت هستهای استفاده نشده است و همچنان که رهبر انقلاب اشاره کردن مردم جز در موارد خاص مانند مصارف تولید برق و انرژی اطلاع دقیقی از فعالیت ها، پیشرفت ها، دستاوردها و اقدامات نوآورانه و خلاقانه اطلاعی ندارند، به نظر میرسد برای بیان واقعیت ها، دستاوردها و میزان پیشرفتها و توانمندیها و میزان بهره برداری از صنعت هستهای در بخشهای مختلف از جمله بخشهای بهداشتی، پزشکی، کشاورزی، صنعتی، هوا و فضا وتولیدمواد غذایی و سایر موارد باید تیمهای رسانهای تخصصی شکل بگیرند و از ظرفیتهای مختلف رسانهای در حوزههای گوناگون برای بیان اقدامات و پیشرفتها استفاده کنند، چرا که بسیاری از جوانان ما به اندازه طول عمر و سن خود واژه انرژی هستهای حق مسلم ماست را شنیدهاند، اما اندک اطلاعاتی درباره دستاوردهای این صنعت ندارند، که این امر منجر به ناامیدی و سرخوردگی و احساس پوچی در بین جوانان شده است، البته رهبر انقلاب هم به وظایف رسانه ملی در این حوزه اشارهای داشتند که به نظر میرسد صدا و سیما علاوه بر اطلاع رسانی صرف و خبری، میتواند با مستندسازی، تهیه و تولید فیلمهای داستانی، فیلمهای سینمایی پویانمایی، وتولیدات فضای مجازی به تبیین در این موضوع بپردازد.
نویسنده: احمد عارفخانی