پخش زنده
امروز: -
دبیرکل شورای عالی آموزش و پرورش، جذب معلمانی توانمند و پویا را دیگر نقطه حائز اهمیت در نظام تعلیم و تربیت برشمرد و گفت: هر جامعهای که به مدرسه رسید و بهترین فرزندان خود را برای معلمی برگزید، رشد میکند و به همه جا میرسد.
به گزارش خبرگزاری صداوسیما، محمود امانی طهرانی ظهر امروز در نشست خبری خود با اصحاب رسانه، به اهمیت جایگاه مدرسه در جامعه سازی اشاره و اظهار کرد: آسانترین، ارزانترین، مطمئنترین و کاملترین راه برای دستیابی به پیشرفت، برگشت به مدرسه و احیای مدرسه است.
وی افزود: اگر مدرسه احیا شد، پروندههای قضایی و مشکلات اجتماعی کم میشود، رعایت ادب و مسئولیت پذیری در جامعه رشد میکند و الگوی مصرف اصلاح میشود، سرچشمه تمام خبرها آگاهی است و مدرسه محلی برای آگاه کردن بچه هاست.
دبیرکل شورای عالی آموزش و پرورش، جذب معلمانی توانمند و پویا را دیگر نقطه حائز اهمیت در نظام تعلیم و تربیت برشمرد و افزود: هر جامعهای که به مدرسه رسید و بهترین فرزندان خود را برای معلمی برگزید، رشد میکند و به همه جا میرسد.
وی به اهتمام دولت چهاردهم برای تقویت مدارس دولتی نیز اشاره کرد و گفت: شاهد یک چرخش جدی در سطح کشور هستیم و رئیس جمهور به موضوع آموزش و پرورش اهتمام دارد؛ در سال گذشته بالغ بر ۶۰ جلسه مربوط به آموزش و پرورش در دولت برگزار شده که این عدد به جز جلسات رسمی و اصلی با محوریت آموزش و پرورش هست.
دبیرکل شورای عالی آموزش و پرورش با اشاره به چالشهای موجود در نظام آموزشی کشور، از جمله مدارس چندشیفته و تراکم دانشآموزی، برنامههای خود را برای بهبود کیفیت فضاهای آموزشی، اجرای سند تحول بنیادین و حل مسائل کلیدی اعلام کرد.
محمود امانی طهرانی گفت: این برنامهها برای تحقق اهداف برنامه هفتم توسعه و ارتقاء جایگاه نظام تعلیم و تربیت کشور تدوین شده است.
تراکم دانشآموزی و ضرورت ساخت فضای آموزشی
وی افزود: یکی از مهمترین معضلات موجود، مسئله تراکم دانشآموزی و کمبود فضاهای آموزشی است.
به گفته دبیرکل شورای عالی آموزش و پرورش، بر اساس مصوبه برنامه هفتم توسعه، شاخص هدف برای تراکم دانشآموزی در کلاس ۶.۱ نفر ذکر شده که دستیابی به آن نیازمند ایجاد ۱۷ میلیون متر مربع فضای آموزشی جدید است. به گفته امانی طهرانی، با "جهاد مدرسهسازی" که از سال گذشته آغاز شده، این شاخص به سرعت در حال افزایش است و امید است با ادامه این روند و کاهش تدریجی جمعیت دانشآموزی، به عدد هدف برنامه هفتم دست یابیم. وی گفت: این بهبود در دوره ابتدایی امیدبخشتر است، اما دوره متوسطه همچنان با دشواریهایی مواجه است.
مدرسه به مثابه زیستگاه
دبیرکل شورای عالی آموزش و پرورش تصریج کرد: انتقادها به شیوه آموزش دو شیفته به علت ناسازگاری با ساعت زیستی دانشآموزان و محروم کردن آنها از «خاطرات صبح» و فرصتهای رشد اجتماعی است.
امانی طهرانی افزود: «مدرسه به معنای زیستگاه» به عنوان یک ایده محوری تبیین شد که در آن دانشآموزان شش ساعت کامل را در مدرسه سپری کرده و از فعالیتهایی نظیر صبحگاه، نماز ظهر، کار گروهی، نمایشگاه و سرود بهرهمند شوند و نهضت جدید مدرسهسازی هم باید با جدیت ادامه یابد تا فقر فضای آموزشی از بین برود.
نقش خیرین و مشارکت عمومی در مدرسهسازی
وی گفت: در بحث تامین منابع، جامعه خیرین در امر مدرسهسازی ۲۲ هزار میلیارد تومان مشارکت کردند.
دبیرکل شورای عالی آموزش و پرورش با تاکید بر سخنان رئیس جمهور گفت: مسئولان آموزش و پرورش خواستار حضور همه مردم در میدان برای تسریع در روند ساخت و ساز و بهبود فضاهای آموزشی هستند.
سند تحول بنیادین؛ نقشه راه عملیاتی برای مدارس
امانی طهرانی اضافه کرد: «آییننامه اجرایی مدرسه» به عنوان نسخه عملیاتی سند تحول بنیادین در مدارس معرفی شده است. این آییننامه، که از جنس خود مدارس است، فصول تبیینی در رابطه با نگاه به مدرسه، آموزش و برنامه مدرسه رشددهنده دارد و فضای یک مدرسه مطلوب را به صورت عملیاتی ترسیم میکند.
وی گفت: از روز تصویب سند تحول، تمامی مسئولان آموزش و پرورش به دنبال اجرای آن بودهاند، هرچند که دستیابی به این سند با وضع فعلی فاصله زیادی دارد، اما پشتیبانی رهبری و اهتمام رسانهها نیز به مشهور شدن این سند کمک کرده است.
دبیرکل شورای عالی آموزش و پرورش افزود: نقشه راه اجرای سند تحول با زمانبندی مشخص تدوین و به یک پروژه ارزیابیپذیر تبدیل شده و جلسات هفتگی برای پیگیری آن برگزار میشود.
بازگشت نخبگان به معلمی
امانی طهرانی گفت: یکی از اصلیترین چالشهای اجرای سند تحول، منابع مالی آموزش و پرورش است. سال مالی ۱۴۰۳ اولین سالی بود که آموزش و پرورش بدون بدهی آن را پشت سر گذاشت که نشاندهنده رشد در یک سال و نیم گذشته است.
وی گفت: در بخش نیروی انسانی، پس از دورهای که جذابیت حرفه معلمی کاهش یافته بود، این روند اصلاح شد و بازگشت رتبههای برتر به دانشگاه فرهنگیان را شاهد هستیم. به گفته دبیرکل شورای عالی آموزش و پرورش، هدفگذاری شده است که ۱۵ درصد بودجه عمومی کشور به آموزش و پرورش اختصاص یابد تا در یک یا دو دهه آتی، اثرات مثبت آن مشاهده شود.
مخالفت با تعطیلی مدارس به دلیل آلودگی هوا
به گفته امانی طهرانی، مسئولان آموزش و پرورش به شدت با تعطیلی مدارس به علت آلودگی هوا مخالفت کرده و آن را «کاملاً مخرب و آسیبزا» میدانند. وی گفت: در دوران کرونا نیز بسیاری از کشورها با تمرکز بر روشهای بهداشتی و پیشگیری، از تعطیلی مدارس خودداری کردند تا به سلامت روانی و آموزشی کودکان لطمه وارد نشود. به گفته دبیرکل شورای عالی آموزش و پرورش، قرار است گزارشی به رئیس جمهور ارائه شود تا تعطیلی مدارس به علت آلودگی هوا، تنها در شرایطی که راه دیگری وجود ندارد، صورت گیرد.
هوشمندسازی مدارس و توانمندسازی معلمان
این مسئول آموزش و پرورش با بیان اینکه استفاده از فناوریها در فرایند یادگیری و یاددهی دانشآموزان، یکی دیگر از اهداف مهم است، افزود: توانمندسازی معلمان در این زمینه از اولویتهاست و پیشبینی میشود به زودی شاهد پیشرو بودن معلمان و مدارس در استفاده از هوش مصنوعی باشیم که در همین راستا، کتابی در حوزه هوش مصنوعی برای مقطع متوسطه تالیف شده است.
امانی طهرانی گفت: چالش مهارتمحوری با همکاری وزارت کار و سازمان فنی حرفهای در حال پیگیری است، تفاهمنامهای با عنوان «همنوا» برای آموزشهای فنی حرفهای در هنرستانها امضا شده که در نیمه دوم سال تحصیلی جاری و تابستان اجرا خواهد شد.
وی گفت: در طرح «تقویت مدارس دولتی» بندی گنجانده خواهد شد که به مدیران مدارس اختیار میدهد تا اموال اسقاطی مدرسه را که غالباً انبار شده و فضایی را اشغال میکند، به آوردههایی برای مدرسه تبدیل کنند.
آموزش مجازی: یک گزینه مکمل، نه جایگزین
به گفته دبیرکل شورای عالی آموزش و پرورش، سیاست کلی و رسمی نظام آموزشی کشور، "آموزش حضوری" است و هرگونه کاهش حضور، خلاف قانون و سیاست کلی نظام تلقی میشود. امانی طهرانی گفت: تصویب اساسنامه مدارس مجازی به معنای تغییر این سیاست نیست، بلکه تنها برای گروههای خاصی که به دلایل مختلف امکان حضور در مدارس را ندارند (مانند دانشآموزان خارج از کشور یا اتباع) یا مناطقی با شرایط ویژه، امکان استفاده از آموزش مجازی را فراهم میکند. وی تاکید کرد: کودکان نیاز به تعاملات و زیست اجتماعی دارند که تنها در آموزش حضوری محقق میشود.
سه اقدام آموزش و پرورش برای تربیت معلم
دبیرکل شورای عالی آموزش و پرورش تصریح کرد: در موضوع تربیت معلم، سه اقدام اساسی در شورای عالی آموزش و پرورش انجام شد که تدوین و تصویب سند جامع منابع انسانی، اولین آن است؛ در این سند، از نیاز تا بازنشستگی نیروی انسانی ترسیم شده که به تصویب کمیسیون منابع انسانی آموزش و پرورش نیز رسیده است.
امانی طهرانی گفت: صدور گواهینامه صلاحیت معلمی نیز دومین اقدامی است که برای کیفیت بخشی به نیروی انسانی آموزش و پرورش انجام شده که طبق آن، همه معلمان از جمله معلمان مدارس دولتی و غیر دولتی باید در قالب برنامهای حداکثر پنج ساله، گواهینامه صلاحیت دریافت کنند.
وی، توسعه جدی دانشگاههای تربیت معلم را دیگر اقدام این شورا برای تأمین نیروی انسانی عنوان کرد و افزود: ظرفیت پذیرش دانشگاه شهید رجایی در سال جاری بیش از ۵۰ درصد افزایش داشته که این نشان از اهتمام آموزش و پرورش برای تأمین نیروی انسانی کیفی دارد.
امانی طهرانی با تأکید بر این که نباید در جذب نیرو طوری عمل شود که در آینده با نیروهای مازاد مواجه شویم، خاطرنشان کرد: به جذب معلم از طریق ماده ۲۸ نقد جدی داریم، اما بخشی از این مسائل به علت این است که جذب کافی صورت نمیگیرد.
وی با بیان اینکه از طریق آموزشهای ضمن خدمت باید از تداوم کیفیت در نیروی انسانی اطمینان حاصل شود، افزود: متأسفانه امکانات دانشگاه فرهنگیان در مقایسه با ظرفیت و اهمیت بسیار ضعیف است، حتی رسیدن به حد استاندارد نیز در توان وزارت آموزش و پرورش به تنهایی نیست.
دبیرکل شورای عالی آموزش و پرورش متذکر شد: برخی مکانها متعلق به آموزش و پرورش است اما در اختیار سایر دستگاههاست که میتواند مشکلات آموزش و پرورش از نظر فضا را حل کند، این فضاها باید به آموزش و پرورش بازگردد.