• شهروند خبرنگار
  • شهروند خبرنگار آرشیو
امروز: -
  • صفحه نخست
  • سیاسی
  • اقتصادی
  • اجتماعی
  • علمی و فرهنگی
  • استانها
  • بین الملل
  • ورزشی
  • عکس
  • فیلم
  • شهروندخبرنگار
  • رویداد
پخش زنده
امروز: -
پخش زنده
نسخه اصلی
کد خبر: ۵۶۴۶۸
تاریخ انتشار: ۲۳ شهريور ۱۳۹۳ - ۱۱:۴۷
سیاسی » عمومی

گزارش / مزیت های روسازی جاده با بتن

طرح روسازی های بتنی،با جایگزین کردن بتن به جای آسفالت قیر در روسازی ها از حدود ۲و نیم سال پیش در وزارت راه اجرایی شده است.

به گزارش واحد مرکزی خبر ، بیش از 200 هزار کیلومتر راه در کشور داریم که تاکنون فقط  15 کیلومتر با بتن ، روسازی و به صورت آزمایشی در یک سال اخیر زیر بار ترافیک رفته و نتایج خوبی هم داشته است.
خیراله خادمی معاون شرکت ساخت و توسعه آزاد راه های کشور می گوید : بتن با طول عمر خوبی که دارد ، هزینه نگهداری جاده ها را کاهش می دهد و گسترش این روش در اولویت قرار دارد اما تاکنون به دلیل تولید بالای قیر درباره روش بتنی روسازی ها کار زیادی نشده است.
وی می افزاید : با توجه به افزایش قیمت قیر و تولید سیمان کشور هدف ما این است که از روش های بتنی در بخش راه سازی کشور استفاده کنیم ، محدودیت منطقه ای هم ندارد و وزارت راه و شهرسازی تلاش می کند ان را توسعه دهد.
خادمی می گوید : روسازی با بتن در حدود یکصد کیلومتر محور بیرجند به قائن به پیمانکار ابلاغ شده و 32 کیلومتر کنار گذر ساوه هم در حال اجراست و بقیه طرح ها نیز می تواند از این روش استفاده کند.
خادمی اعلام می کند: همچنین طرح سنگین و بزرگی به صورت انبوه با روسازی بتنی در برنامه کاری وزارت راه و شهرسازی است و آزاد راه اصفهان به شیراز هم مصوب است.
مزیت های روسازی جاده ها با بتن
طول عمر بتن زیاد و3 تا 4 برابر آسفالت قیر است ،  مقاومت بسیار بالایی دارد و در برخی جاها که مشکلات تأمین مصالح داریم در دسترس است.
آقای کلهر معاون توسعه راه های شمال شرق کشور با بیان این مطلب معتقد است : این روش در مناطق شوره زار و مناطقی که سطح آب های زیرزمینی بالاست ، ممکن است جواب ندهد اما در 60 درصد مناطق کشور قابل اجراست و از لحاظ هزینه ای با توجه به روش های مختلف مانند روش خاک - سیمان با قیمت آسفالت قیر برابری می کند و نوع پیشرفته و مقاوم تری که با شبکه آرماتوری اجرا می شود شاید 20% گران تر باشد اما با توجه به زمان استفاده بیشتر و نگهداری کم هزینه آن ، بسیار باصرفه است.
کلهر می افزاید : یکی از مشکلات ما در اجرا کمبود ماشین آلات است و شرکت ها باید بپذیرند که دستگاه های جدید وارد کشور کنند و تضمین می کنیم که سرمایه گذاری انها به هدر نخواهد رفت.
کلهر می گوید : به صورت محدود برخی تجهیزات وارد شده ودر روسازی بتنی در فرودگاه مهرآباد تهران در حال استفاده است و در باند فرودگاه تبریز هم کار می شود.
این دستگاه ها در سه نوع و در جاهای دیگری مانند شهرداریها  وارد کشور شده است اما به صورت انبوه نیست.
خادمی هم می گوید : به کارخانه های تولید انبوه بتن با ظرفیت بالا و مشخصات ویژه نیاز است و باید دستگاه های پخش و کوبش بتن هم تامین شود.
طرح روسازی بتنی جاده ها در درازمدت در کشور قابل توسعه است و باید درکل فرایند راه سازی برنامه ریزی شود ، اما اگر فقط روسازی را در نظر بگیریم ، روسازی آسفالتی زودتر انجام می شود.
خادمی می افزاید : مورد مهم این است که در روسازی بتنی در همه شرایط به خوبی می توانیم کار کنیم و در شمال کشور به خاطر رطوبت ، محدودیت استفاده از آسفالت داریم که حتماً باید خشک باشد اما این رطوبت برای بتن بهتر است. همچنین  محدودیت فصلی و زمانی برای بتن ریزی وجود ندارد و بومی سازی این فناوری و روش به نفع کشور است.
اما پرسش اینجاست که وقتی روکش بتنی این همه مزیت داره پس چرا باید فقط 15 کیلومتر از 200 هزار کیلومتر راه های کشور روکش بتنی دارد؟
استفاده از روکش بتنی در بیش از 60 درصد جاده های کشور قابل اجراست و مشکل فقط در سرعت اجرای این طرح است که باید سرعت گیرها برطرف شود.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
گزارش خطا
Bookmark and Share
X Share
Telegram Google Plus Linkdin
ایتا سروش
عضویت در خبرنامه
نظر شما
آخرین اخبار
کشف بیش از ۵۵۰ کیلوگرم مواد مخدر در نایین
گلایه از امکانات شهری مهستان استان البرز
یادواره‌ای به یاد شهدای اقتدار وطن
عملیاتی شدن عبور ترانزیتی تحت پوشش «کارنه تیر»
سپاه بزرگترین سازمان ضد تروریستی دنیا
جشنواره‌ای به رنگ زیتون
تغییر ساعت دیدار تراکتور – استقلال خوزستان
هفته چهارم لیگ برتر والیبال؛ شهدابی‌ها در صدر ماندند
حفاظت از خاک برای نفس زمین
روایتی از توانمندی یک هنرمند دارای معلولیت
برگزاری دوره آموزشی برنامه اصلاح نظام اداری دولت چهاردهم
تجارت ایران و ترکیه از ۴.۵ میلیارد دلار گذشت
برگزاری جشنواره موسیقی بیت و حیران در سردشت
افتتاح واحد‌های مسکونی کمیته امداد در سجاس
انتقاد از نبود خدمات برخط برای مشترکین مخابرات
متروک ماندن ورزشگاه تنیس و پدل شهرقدس
ایجاد گمرکات تخصصی در مناطق آزاد
از بنزین تا هواشناسی! پاسخ دولتی‌ها به سوالات خبرنگاران
اجرای ۶۰ درصد از قانون حمایت از معلولین در استان قزوین
مشاهده چهار پلنگ ایرانی در یک قاب در سوادکوه
  • پربازدیدها
  • پر بحث ترین ها
فعالیت مدارس و دانشگاه‌های فارس فردا هم مجازی است
تعطیلی مدارس در همه مقاطع تحصیلی و مراکز دانشگاهی و آموزش عالی استان البرز
سقف کیفری مهریه مشخص شد
شاخص هوای شیراز امروز ۱۱ آذر ۱۴۰۴
فرایند جذب هیئت علمی در دانشگاه‌ها آغاز شد
دانش‌ قرارگاه‌خاتم‌الانبیا به‌بخش‌های دولتی‌وخصوصی منتقل‌شود
مدارس و مراکز آموزشی غیر حضوری شد؛اداره ها دور کار
بارش باران در غرب، شمال غرب و شمال کشور
کالابرگ الکترونیک؛ تضمین قیمت ثابت برای دهک‌های هدف
مدارس و دانشگاه‌های تهران فردا ۱۲ آذر حضوری شدند
۱۰۰ هزار میلیارد تومان کالابرگ پرداخت شد
کشف باند توزیع شیشه در فیروزکوه با شگرد پنهان‌سازی در لوازم آرایشی
آسمان قم تا پنج شنبه بارانی است
آمریکا در ونزوئلا دنبال چیست؟!
نامه ایران، روسیه و چین درباره پایان قطعنامه ۲۲۳۱
بازیکن دهدشتی برترین گلزن نیم فصل لیگ برتر امید‌های کشور  (۴۶ نظر)
فعالیت مدارس و دانشگاه‌های فارس فردا هم مجازی است  (۲۶ نظر)
سقف کیفری مهریه مشخص شد  (۱ نظر)
دشمن خطا کند هزینه سنگینی به او تحمیل می‌کنیم  (۱ نظر)
تردید‌ها درباره سلامتی ترامپ با انتشار‌ام‌آر‌آی وی  (۱ نظر)
آسمان قم تا پنج شنبه بارانی است  (۱ نظر)
میرزا کوچک جنگلی بزرگمرد پرآوازه‌ گیلان  (۱ نظر)
غیرحضوری شدن مدارس و دانشگاه‌های خراسان جنوبی  (۱ نظر)
ابلاغ شیوه نامه مراقبت و کنترل آنفلوانزا در مدارس استان  (۱ نظر)
قطعی گاز در شهرزیبا منطقه ۵ تهران از ۱۶ ساعت گذشت  (۱ نظر)
طرح ملی نشت‌یابی هوشمند آب با فناوری ماهواره‌ای  (۱ نظر)
تخلف در تبدیل رایگان خودرو‌های بنزینی به دوگانه سوز  (۱ نظر)
کاشت ۲۵۰۰ اصله نهال اکالیپتوس در مزارع کارون  (۱ نظر)