پخش زنده
امروز: -
رئیس مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه در مجلس یازدهم اقدامات اساسی برای بهبود شرایط اقتصادی انجام دادیم، گفت: با کالابرگ الکترونیک در پی ثبات قیمت برای دهک های پایین هستیم.
به گزارش خبرنگار خبرگزاری صدا و سیما، آقای محمدباقر قالیباف با حضور در گفت و گوی زنده تلویزیونی، اقدامات یک ساله مجلس شورای اسلامی را تشریح و به پرسشها درباره اقدامات و برنامههای آینده مجلس، پاسخ داد.
متن کامل این برنامه به شرح زیر است:
سوال: در آخرین روزهای سال ۱۴۰۳ بیننده گفت و گوی زنده هستید با ریاست محترم مجلس شورای اسلامی جناب آقای دکتر قالیباف، راجع به موضوعات مهم کشور. آن چه که در ذیل حوزه پارلمان و مجلس و قوه مقننه تعریف میشود صحبت خواهیم کرد. درباره عملکرد مجلس در این گفتگوی یک ساعته موضوعات مختلف را پیش کشیده و با ریاست محترم مجلس صحبت کنیم.
ایام ماه مبارک و پیشاپیش فرارسیدن عید به شما و همکاران تان تبریک میگوییم، خیلی ممنون که این فرصت را اختصاص دادید در روزهای پایان سال برای این گفتوگو.
آقای قالیباف: سلام عرض میکنم به همه هموطنان و آرزوی قبولی طاعات و عبادات دارم و ان شاءالله در این ماه عزیز، به حق هم دعا کنیم و ان شاءالله روزهای خوبی را در این ایامی که هم تقارن بهار معنویت است و هم بهار طبیعت، برای همه هموطنان آرزوی موفقیت و سلامتی توام با شادی و نشاط دارم، در خدمت جنابعالی و عزیزان هستم.
سوال: سال ۱۴۰۳ سال عجیب و غریبی بود و اتفاقاتی در سال ۱۴۰۳ افتاد که هر اتفاق میتوانست هر چند سال یک بار بیفتد ولی همه اینها جمع شد در سال ۱۴۰۳، از شهادت آیت الله رئیسی رئیس جمهور فقید و انتخاباتی که برگزار شد و شهادت آقایان هنیه و نصرالله و صفی الدین و حوادث منطقه، این موضوعات سیاسی و منطقهای که موضوعات بسیار مهمی است. اگر اجازه دهید این موضوعات را موکول به وقت دیگری کنیم که مفصلتر صحبت کنیم، راجع به دغدغه مردم معیشت و اقتصاد آغاز کنیم و سوالات مختلفی ذیل آن تعریف کردیم که از جنابعالی بپرسم، تا جایی که امکان است کوتاه بفرمایید تا سوالات بیشتری مطرح کنیم تا موضوعات بیشتری را از جنابعالی پاسخ بگیریم.
آقای قالیباف: من در خدمت شما هستم، شما نماینده افکار عمومی هستید، هر جا احساس کردید زیاد است بفرمایید، بحث اول که اشاره کردید بحث مهمی است که حتما در فرصت مناسب بعد از سال نو و اتمام ماه مبارک رمضان حتما در یک فرصتی خدمت مردم عزیزمان هستم که به این نکات مهم اشاره کردید که یک شب حول این موضوعات بحث کنیم.
سوال: رهبر معظم انقلاب در دیدار با کارگزاران نظام، خود معظم له هم بحث معیشت و اقتصاد را پیش کشیدند و اولویت دادند و این بحث تورم موضوع مهمی است که مستقیما بر سفره مردم اثرگذار است، شما مستحضرید طی شش هفت سال گذشته نرخ تورم ما از میانگین بلندمدتی که در سالهای گذشته است حتی بالاتر است و این مشکلات معیشتی را به ویژه برای طبقات متوسط و رو به پایین جامعه به همراه داشته است. مشخصا مجلس برای کاهش این تورم و مبارزه با گرانی و بهبود معیشت مردم و توسعه پیدا کردن سفره مردم چه اقداماتی را انجام داده است و آیا فکر میکنید اثرگذار بوده است یا خیر آقای دکتر؟
آقای قالیباف: اولا من عذرخواهی کنم یک مقداری سرما خوردم، صدای من خلاصه ان شاءالله آزرده خاطر نکند. بحث تورم از موضوعات طولانی مدتی است که واقعا هفت تا هشت سال است که ما پی در پی تورمی داریم که بین سی درصد تا چهل درصد نوسان داشته است. بعضی اقلام بیشتر و بعضی اقلام کمتر و این باعث رنجش خاطر و زحمت ملت ما شده است و این بحث درستی است.
در سال گذشته تلاش شد که این تورم از حاشیه چهل درصد به حدود نزدیک به سی درصد کاهش پیدا کرد ولی در برخی اقلام مشکلات خودش داشت. ما در مجلس شورای اسلامی صریح و روشن بگویم، ما در مجلس وظیفه مان قانون گذاری است، یعنی این موضوعات را به درستی شناسایی کنیم و برررسی کنیم. در مرکز پژوهش تک تک نمایندگان، کمیسیونهای تخصصی، مشورت با نخبگان، به هر حال بتوانیم خلاءهای قانونی که وجود دارد یا قوانینی که مانع کار است، اینها را به درستی شناسایی و اصلاح کنیم که این مهمترین وظیفه ماست.
فکر میکنم یکی از کارهای موفقی که در مجلس یازدهم شکل گرفت، از مجلس دوازدهم قریب حدود ده ماه را داریم میگذرانیم، البته ده ماهی که با همان حوادثی که شما اشاره کردید، بخشی از وقت ما به شکل گیری خود مجلس بود.
البته ۱۰ ماهی که با همان حوادثی که شما اشاره کردید بخشی از وقت ما به شکلگیری خود مجلس بود، چون سال اولش بود بخشی رای اعتماد به کابینه و بررسی کابینه بود اینها یک زمانهایی از ما گرفت، عملاً سه چهار ماه کار مفید بیشتر در این ۸، ۹ ماه گذشته در مجلس دوازدهم نشده ولی گامهای اساسی را در رابطه با بحث مربوط به تورم و توجه به اقشار ضعیف در جامعه در مجلس یازدهم اتفاق افتاد مثلاً به طور روشن در حوزه کالابرگ الکترونیک که البته میدانید این کالابرگ الکترونیک از سال ۱۴۰۱ بنا بود اجرا شود، قانون شد، تصویب شد و در سال ۱۴۰۱ این قانون ابلاغ شد ولی به خاطر عدم آمادگی و اینکه زیرساخت این کار نبود به تاخیر افتاد تا این که یکی دو سال در دولت سیزدهم تلاش شد این زیرساخت آماده شد و شما دیدید در همین چند روز گذشته کار کالا برگ الکترونیک آغاز شد.
ما در مجلس یازدهم واقعاً در حوزه اقتصادی و با شعار موضوعات اقتصادی در حوزه قانونگذاری وارد مجلس شدیم و کار را شروع کردیم در آنجا ما کاملاً در این مسیر نقشه راه داشتیم شما آنجا ببینید درآمدهایی که در حوزه مالیات اتفاق افتاد، توجهی که در نظام تامین مالی شد، قانون بانک مرکزی اصلاح مربوط به قاچاق ارز و کالا و خیلی از این اتفاقات و موضوعات اقتصادی در آنجا اتفاق افتاد و اینها تبدیل به قانون شد و ابلاغ شد.
پس بعضی از اینها اجرا شد و بعضی از اینها اجرا نشد مثلاً قانون نظام تامین مالی واقعا یک قانون بسیار کارگشا بود که در حوزه سرمایهگذاری ظرفیتهای بزرگی را برای دولتها فراهم کرده ولی هنوز بخشی از آیین نامههای آنها بعد از نزدیک به ۲ سال هنوز آماده نشده با توجه به اینکه در یک زمان محدودی طبق قانون باید آماده میشد یعنی اینکه مجلس چه کاری انجام داده، من به طور روشن میخواهم بگویم، قانون گذاری که وظیفه ما بوده این کار را انجام دادیم البته باز ما آماده کمک به دولت هستیم که اگر جایی باز باید کاری را انجام بدهیم حتماً پیش میبریم ولی به طور خاص مثلاً در حوزه کالابرگ الکترونیک الان در مجلس چهاردهم و در همین بودجه سال ۱۴۰۴ و در برنامه هفتم که امسال سال اول برنامه است، چون میدانید که ما برنامه را دقیقاً برج ۴ امسال ابلاغ کردیم که از برج ۵ قابلیت اجرا دارد به عنوان قانون و چند ماهی است از اجرای برنامه هفتم میگذرد در برنامه هفتم همه موضوعات در حوزه قانونگذاری مشخص شده است.
سوال: قبول دارید با اتفاقاتی که افتاده و تلاشهایی که جنابعالی اشاره کردید به ویژه الان که شب عید است مردم بسیار گلهمند هستند از گرانیهایی که وجود دارد و سفرهای که همچنان کوچک است.
آقای قالیباف: من میخواهم خیلی صریح صحبت کنم میگویم کارها روشن است یعنی ما در حوزه مجلس وظیفه مان قانون گذاری است.
سوال: آنجا که ما در اجرا ضعف داریم وظیفه نظارتی مجلس چه میشود؟
آقای قالیباف: توضیح میدهم. شما موضوعات این سه چهار ماه گذشته را ببینید هر لایحهای که دولت در توافق بین دولتهای دیگر که دو موضوع مهم یعنی موضوعات اقتصادی بوده که باید مجلس تصویب میکرده یا یک موضوع مهمی که در تبادل استرداد زندانیان است که خیلی مهم است برای شهروندانی که در خارج از کشور هستند منتقل شوند به داخل کشور میخواهم بگویم شاید بیش از ۱۲ تا ۱۳ لایحه را ما فقط در مجلس در این مدت تصویب کردیم یکی از آنها بحث مربوط به اوراسیا بوده که بیش از ۸۰۰ قلم تعرفه آنجا برداشته شده و این کارها در حوزه کارهای اقتصادی باید انجام شود. میخواهم بگویم ما کار خودمان را در این حوزه انجام دادیم حالا بحث نظارتی هم یک بحثی است که توضیح میدهم الان مثلاً برای کالابرگ الکترونیک معتقد هستیم برای بحث تورم ممکن است ما واقعا با این شرایط اقتصادی تا بتوانیم مهار اساسی و تورم را بخواهیم تک رقمی کنیم زمان ببرد ولی ما در مجلس، تصمیممان این بوده و با خود دولت هم صحبت کردیم و قانون هم این گونه است که ما بتوانیم با کالابرگ الکترونیک بخشی از کالاهای اساسی مردم مثل مواد غذایی همین ده قلم، یازده قلمی که الان داده میشود که عمدتاً در این بخش خوراک اصلی مردم است و در بخش دارو که در حوزه درمان بحث مهمی آنجا است و یک بخشی هم در اقلام اساسی لوازم خانگی.
سوال: پس شما میفرمایید این منحصر به ماه مبارک رمضان نخواهد بود.
آقای قالیباف: بله. نیست برنامه ما با دولت این است که این کالابرگ الکترونیک بتواند آن چتر حمایتی را برای ۷ دهک و مخصوصاً ۳ دهکی که واقعا فقیر محسوب میشوند و ما باید اینها را از زیر خط فقر به بالا بیاوریم این اقلام را به گونهای برای اینها تامین کنیم، در نظام اجتماعی که در سیاستهای کلان است هر میزان افزایش حقوق برای آنها اتفاق میافتد مثلاً اگر امسال افزایش حقوق بین ۲۰ تا ۳۰ درصد بوده اگر برای کارگران بیشتر از این بوده ما بیش از افزایش حقوق اجازه ندهیم این اقلام در طول سال افزایش قیمت پیدا کند یعنی با این کالابرگ الکترونیک به همان قیمت حداکثر ۲۰ درصد افزایش در ابتدای سال که شروع میکنیم تا پایان سال این کار را انجام دهیم.
سوال: و بعد در سال ۱۴۰۴ بنایتان این است که هر ماه این کالابرگ تخصیص پیدا کند یعنی ۱۲ کالابرگ اختصاص پیدا خواهد کرد؟
آقای قالیباف: بله. بنا است کار را به این صورت پیش ببریم یعنی هدف دولت و مجلس این است که آن ارز ترجیحی که در ابتدای زنجیره داریم میدهیم آن را عملاً هدفمند کنیم و مستقیم به خود افراد این را از طریق کالا بدهیم نه اینکه پول نقد بدهیم کالا را در اختیار بگذاریم.
سوال: آیا منابع پایداری در نظر گرفتید برای تامین کالابرگ، چون برخی معتقد هستند که منابع خیلی منابع پایداری نیست و بودجه تامین کفاف این کالا برگها را نمیدهد.
آقای قالیباف: بله. در برنامه هفتم پیش بینی شده در بودجه هم پیش بینی شده الان یکی از اشکالات ما این است که ما بخش قابلی داریم حمایت ارزی میکنیم الان ارز ترجیحی که ما به بعضی از اقلام دارویی میدهیم هنوز ما در بعضی جاها ارز ۴۲۰۰ تومانی میدهیم در بحث کالا همین الان داریم ارز ۲۸۵۰۰ تومانی میدهیم اینها یک رقم بسیار قابل توجهی است که اینها را ما به کجا میدهیم، به آنهایی که نهاده وارده میکنند به اینها، اینجا واقعاً اینها تا به دست مصرف کننده میرسد واقعیت این است که بخشی از آن به آن جامعه هدف ما اصابت نمیکند.
سوال: پس شما معتقد هستید که منابعش پایدار دیده شده است، چرا من این را میپرسم به دلیل اینکه همین کالابرگ اخیری که پرداخت شده از محل صندوق توسعه ملی پرداخت شده یعنی این نگرانی است که آیا در سال آتی هم باز از همین صندوق برداشت خواهد شد برای پرداخت کالا برگ؟
آقای قالیباف: نه. ما الان در بودجه این را پیش بینی کردیم از همین محل تامین خواهد شد.
سوال: عددش را ممکن است بفرمایید.
آقای قالیباف: اینها بستگی دارد به این که اول اقلام قطعی شود، کار انجام شود ما طبیعتاً از همین محل تبادل ارزی بخشی را حتماً میگذاریم برای این کار، الان شما ببینید همین امسال ۱۵ میلیارد دلار یا حدود ۱۲ میلیارد یورو اینجا گذاشته شده برای همین جبران ترجیحیها.
سوال: معنی اش این است که آن ارز تخصیصی به کالای اساسی حذف خواهد شد؟
آقای قالیباف: یک بخشی از آن طبیعتاً میآید در اختیار مصرف کننده قرار میگیرد.
سوال: یعنی از اختصاصش حذف میشود میآید روی کالا برگ؟
آقای قالیباف: بله. ما یک پول داریم که میخواهیم به مردم یارانه بدهیم ما دو راه داریم یا در ابتدای زنجیره هزینه کنیم یا در انتهای زنجیره، تصمیم این است که ما در انتهای زنجیره این کار را انجام بدهیم.
سوال: برآوردی دارید که چه میزان رضایتمندی مردم را به دنبال خواهد داشت؟
آقای قالیباف: پیشبینی ما این است که حتماً رضایتمندی مردم را بیش از وضعیت امروز اینقدر که ما الان هزینه میکنیم این رضایتمندی را مردم ندارند.
سوال: موضوع دیگر بحث مسکن است میدانید که مسکن از چالشهای اصلی است که در اقتصاد به آن دچار هستیم و روند رشد قیمت مسکن در سالهای گذشته بیش از نرخ تورم عمومی است که داریم و یکی از شاخصهای خیلی اثرگذاری قیمت مسکن، قیمت زمین است آمارهایی که داده میشود سازمان ملی زمین و مسکن گفته یعنی بر اساس آماری که است سازمان ملی مسکن بیش از یک میلیون و ۸۰۰ هزار هکتار زمین یعنی حدود دو برابر مساحت زمینهای مسکونی کل کشور زمین خالی در اختیار دارد، آیا مجلس در این رابطه بررسیهایی انجام داده؟ آیا فکر میکنید اینجا احتکار زمین اتفاق افتاده و اساساً در حوزه مسکن مجلس چه اقداماتی را انجام داده است؟
آقای قالیباف: یکی از کارهای خوبی که من میگویم همه این بخشها را مجلس نقشه راه داشته انجام داده مسکن است. ببینید ما قانون اجاره در کشور نداشتیم این قانون برای رابطه بین مستاجر و موجر این کار قانون شد و ابلاغ شد که این قیمت لجام گسیخته نباشد و بشود این کار کنترل شود.
آقای قالیباف: مالیات بر خانههای خالی که این هم یک قانون بود، که خانهها را احتکار نکنند، یعنی در بازار خلاصه حاشیهها نروند، به این معنا که به خاطر افزایش قیمتهایی که پیدا میشود، بعضی از سرمایه گذاران با صراحت بگویند و بعضی از بانکها پولها را در انبوه سازی میگذاشتند و بعضا میدیدید خانهها دو سال، چهار سال، پنج سال خالی میماندند ولی نگران نبودند، چون افزایش قیمت پیدا میکرد و برای شان منفعت داشت. این یکی از مشکلات بود، خانههایی که خالی بگذارند و به اجاره ندهند همه از آنها مالیات میگیرند و به صورت تصاعدی این مالیات بالا میرود.
سوال: این اجرا میشود و آثارش را؟
آقای قالیباف: الان میگویم، قانون را گذاشتیم ولی عملکرد این قانون ضعیف بوده است، گزارش گرفتیم، نظارت کردیم ضعیف بوده است، پیگیری میکنیم، که بتوانیم سامانهای که این کار را انجام دهد، این را پیش برده و با کمک شهرداری ها، این کار را انجام داد، این جا کمک کنیم که دولت بتواند این کار را نجام دهد.
سوال: این یک درصد از هزار هکتاری که عرض کردم.
آقای قالیباف: مسکن سه تا موضوع دارد، یک بحث تولید مسکن، یک بحث اجاره و سه بحث احتکار، پس ما بحث اجاره و بحث احتکار با دو قانونی که در مجلس یازدهم تصویب و ابلاغ شد، در مجلس یازدهم قانون جهش تولید مسکن، مثل قانون جهش تولید دانش بنیان که آن تحول عظیم را ایجاد کرد، همین قانون هم به عنوان قانون جهش تولید مسکن، تصویب شد و در آن جا و برنامه هفتم پیشرفت هم برنامه پنج ساله آن جا هم پیش بینی شده است. در آن جا چه پیش بینی شده است که دو دهم درصد که حدود سیصد هزار هکتار، از زمینهایی که آن گونه است بیاید در حوزه مسکن و واگذار شود به آنهایی که بند جیم شان در حقیقت قرمز نیست و اینهایی که شرایط مسکن را دارند و مسکن ندارند. ما این جا واقعا معتقدیم که از دید قانون دولت مسئول ساخت مسکن نیست، پیمانکار بیاورد و مدیریت ساخت انجام شود، این کار دولت نیست، این کار خود مردم است، این کار شرکتهای بزرگ ساختمانی است، کل کسانی که میتوانند انبوه ساز باشند.
معتقدیم دولت کاری که باید انجام دهد، باید زمین را در اختیار مردم بگذارد و این زمین در سازمان زمین شهری وجود دارد، هر کجا که وجود ندارد، قانون به آنها اجازه داده است، آن جا که توسعه پیدا کند در طرح تفصیلی یا جامع آن بخشها وارد محدوده شهر کرده آن کار را انجام دهند.
سوال: الان ارزیابی از عملکرد دولت در این زمینه دارید آقای دکتر؟
آقای قالیباف: در بعضی از استانها موفق بودند ولی در بعضی از استانها موفق نبودند، ولی خوب میخواهند خانه بسازند، در طرح مسکن مهر که این همه تلاش دنبال شد، همه آن جا هنوز به دو میلیون مسکن نرسیده است، شاید قریب به صد و چهل و پنجاه هزار از آن خانهها تکمیل نشده است و زیرساختها ساخته نشده است، وقتی یک جایی مردم زندگی میکنند خدمات جانبی میخواهند. مدرسه، بهداشت و فضای سبز و درمان و حمل و نقل و آب و گاز و برق میخواهد، اینترنت میخواهد، زیرساختها را باید درست کند، تنها خانه که نیست. این بخشها وظیفه دولت است، ساخت مسکن اجازه دهیم بخش خصوصی و خود مردم، ما معتقدیم، الان پیگیری میکنیم با دولت، دولت هم موافق است که خیلی جاها ما به مردم زمین داده که خودشان بسازند. یک اشکالی که اینجا وجود دارد، متاسفانه اکثر بحثهایی که در زمین است، در شش هفت تا کلانشهر بزرگ، تهران، مشهد، شیراز، تبریز در اینها اطراف اینها تهران نگاه کنید، کشش ندارد، عمدتا باید برویم به سمت شهرهایی که زیر دویست تا سیصد هزار نفر هستند، هم مهاجرت نداشته باشیم و هم بتوانیم آن جا فرصت بهتری فراهم کنیم و تسهیلات بهتری فراهم کنیم. آن جا فرصتهای شغلی برای شان فراهم کنیم.
سوال: جدای از بحث زمین که به خوبی اشاره کردید، روی این زمین ساخت و ساز باید اتفاق بیفتد و نیاز به منابع دارید، بخشی از این منابع که مردم در اختیار بگیرند، از محل تسهیلات است؟
آقای قالیباف: ساده صحبت کنیم، کسی که در جنوب یا حاشیه یکی از این شهرها زندگی میکند، یک قطعه زمین دویست متری دارد، ساختمانش کلنگی است، به نظر شما اگر بخواهد بسازد، خودش چطور میسازد، زمین دارد، آن جا فرصت دارد، با کسی شریک میشود، معمولا چهل و پنج درصد، پنجاه و پنج درصد، چهل و شصت، یکی سرمایه و یکی زمین میگذارد و میسازند و بدون وام گرفتن صاحب خانه میشود.
سوال: تسهیلات بانکی اثرگذار است؟
آقای قالیباف: بله. اثرگذار است ولی چه نیازی به تسهیلات بانکی دارد، دولت مکلف است خانه شان بدهد، از زمان تعهد دولت گذشته است و این وام را گرفته است، آن زمان که قرارداد بسته است، ساخت متری شش میلیون تومان بوده است، پنج میلیون تومان، الان ساخت متری پانزده یا هفده میلیون تومان شده است و یا شاید بیشتر، یک نوبت وام گرفته است، الان قسط وام سر رسیده است، مستاجر است، دو مرتبه میگویند که یک وام دیگر بدهند، او میتواند پرداخت کند، هرگز.
سوال: تسهیلات تکلیفی سهم بیست درصدی بانکها که عمل نکردند پیش بکشم؟
آقای قالیباف: آن بحث دیگری است، الان کسی که خانه دارش کنیم، الان ما او را بدهکارش کردیم، بدهکار به دو تا بانک، دو تا وام، بدهکار به یک کرایه خانه بدهد، این یکی است، حالا ما یک جاهایی را هم وام میدهند، وامها به تاخیر افتاده است، یا افزایش قیمت وام را ندارند، ما قبل از این که به طرف وام دهیم باید ببینیم که قدرت بازپرداخت را دارد، ندارد، در بحث معیشت مان کالابرگ را دنبال میکنیم برای آن اقلام و مهمترین کمک معیشتی ساخت مسکن است، ساخت مسکن توسط خودشان. ما معتقدیم دولت، زمین واگذار کند، زمین به افرد بدهد، افراد خودشان با آن زمین بتوانند با سرمایه گذاران بشینند توافق کنند، دولت همین زمینها را باید به انبوه سازان بدهد، به کسانی که میتوانند انبوه سازی کنند. دولت نسازد، بابت زمینی که به انبوه ساز میدهد، درصدی از آن خانهای که میسازد، سهم دولت میشود. دولت آن سهم را بردارد، بدهد به مددجویان، به هرکسی که میخواهد بدهد، خودش مسکن نسازد، دولت باید برود در موضع تنظیم گیری، نه پیمانکاری.
سوال: تا در حوزه مسکن صحبت میکنیم، این بحث سامانه املاک و اسکان پیش بکشم، آن کمیسیون اصل نود مجلس که اشاره کرده بود، مجلس اسامی دستگاههایی که به سامانه املاک و اسکان متصل نشدند به قوه قضاییه اعلام میکند، الان مجلس ورودی داشته است، مشخص است کار به کجا رسیده است؟
آقای قالیباف: آن پنجره واحد در ارتباط با خدماتی که داده میشود در بحث مجوزات، در بحث قانون دوام برای بیست و سه دستگاه سیاست گذاری که باید دادهها با همدیگر رد و بدل کنند که مردم بین دستگاهها در نامه نگاری نیفتند. اینها را مرتب روزهای سه شنبه، هر سه شنبه در صحن پیگیری موضوعات داریم. علاوه بر آن دیوان محاسبات در کنترل بودجه کارش را انجام میدهد، کمیسیون اصل نود اینها را پیگیری میکنند، یک بحث هم خود کمیسیون مجلس است، این را نگاه کنید که نظارت مجلس از جنس نظارت سازمان بازرسی نیست، قانون اساسی، نظارت بر اجرای قانون را به معنای برخورد کردن، متوقف کردن، که بگوید که آقا از همین لحظه این کار را ادامه نده. آن وظیفه سازمان بازرسی کل کشور است. ما نظارت مان نظارت اصلاح امور است، یعنی این گونه دنبال میکنیم، البته یک جایی که آنها انجام ندهند، ما دویست و سی و چهار میکنیم و به قوه قضاییه میدهیم. نمونه هاش در مجلس یازدهم و مجلس دوازدهم اگر خلاف قانون بوده است، دادیم و بعد هم از قوه قضاییه مطالبه کردیم که تخلف قانون پیگیری شود، آن بازنظارتی که در ذهن مردم است و جنابعالی میگویید، قانون است آن نظارت، آن نظارت وظیفه سازمان بازرسی کل کشور است.
سوال: بحث شیرین ارز آقای دکتر.
آقای قالیباف: چون این جا در بحث معیشت است، در این نشستهای آخر سال بودجه هم است و بودجه ابلاغ میشود، اجازه دهید دوسه تانکته را بگویم.
سوال: خیلی کوتاه بفرمایید، سوالات خیلی مانده است.
آقای قالیباف: کوتاه، در رابطه با بودجه، همیشه میگویم بودجه تصویب میشود، بودجه دولت نیست، بودجه زندگی مردم است، این را بدانیم، در این جا وارد ارز هم بخواهید بشوید، در آن جا مشکلات ارزی ما ریشه اش در همان ساختار بودجه یعنی ناترازی این جا و کسری عملیاتی بودجه است که همان تورم را برای ما ایجاد میکند و مشکلاتی ایجاد میکند. از آن طرف هم ناترازی بانکها که آنها بحث خودش است، ما الان واقعا با این کارهای موقتی که در حوزه بودجه و معیشت باید انجام دهیم، ما امسال توانستیم بین بیست تا سی درصد افزایش حقوق داشته باشیم.
من اینجا، چون در بحث معیشت است، چون من همیشه در این نشست آخر سال، چون بودجه دارد ابلاغ میشود اگر اجازه بدهید دو سه نکته را بگویم، ما در رابطه با بودجه همیشه میگوییم وقتی بودجه تصویب میشود این بودجه دولت نیست بودجه وقتی تصویب میشود بودجه زندگی مردم است این را بدانیم ما در اینجا واقعاً سعی کردیم وارد ارز هم که الان بخواهید بشوید در آنجا واقعاً مشکلات ارزی ما ریشهاش در همان ساختار بودجه یعنی ناترازی اینجا و کسری عملیات بودجه است که همان تورم را برای ما ایجاد میکند و مشکلات را ایجاد میکند از آن طرف هم ناترازی بانکها که آنها بحث خودش را دارد ولی ما الان واقعاً با این کارهای موقتی که در حوزه بودجه و معیشت باید انجام بدهیم ما امسال توانستیم بین ۲۰ تا ۳۰ درصد افزایش حقوق داشته باشیم. آنهایی که واقعاً پایه حقوق پایین داشتند و حداقل بودند در حقوق، همه آنها را ما ۳۰ درصد افزایش دادیم آنها که بالای این بودند متوسط ۲۰ درصد یعنی این بحث را پلکانی دنبال کردیم. در مالیاتی که بر حقوق اینها بسته میشود ما امسال تا ۲۴ میلیون تومان را کلاً معاف از مالیات کردیم و از ۲۴ میلیون تومان تا ۳۸ میلیون تومان را ۱۰ درصد گذاشتیم، بعد ۱۵ درصد گذاشتیم و حتی باز به خاطر خانواده و جوانی جمعیت آنهایی که بیش از سه نفر فرزند داشتیم اگر حتی حقوقهای بالای ۵۰ میلیون تومان داشتند که ۲۰ درصد باید مالیات میدادند آنها را باز برگرداندیم به همان ۱۵ درصد، میخواهم بگویم ما در تنظیم بودجه تلاش کردیم مثلاً امسال بیش از ۱۰۰۰ میلیارد تومان در بحث مربوط به عائله مندی افزایش سقف دادیم یا به تولید به شرکتهایی که در بورس و فرابورس بودند مالیاتشان ۲۰ درصد بود ما همه بخشها را مالیاتشان را کاهش دادیم آنها را هم کردیم ۲۰ درصد، مثلاً بحث بازنشستگان که بحث هم ترازیشان بود دولت در آیین نامه اجرایی که تصویب کرده بود آن را خالص حساب کرده بود که ۹۰ درصد هم تراز کند با آن که ما در تطبیق آن را اصلاح کردیم، چون معتقد بودیم قانون به گونهای است که باید بر اساس ناخالص محسوب شود خوب ناخالص و خالص رقم قابل توجهی است و خودش بیش از ۵۰ هزار میلیارد تومان ما به التفاوت است. ما ثبات در تامین مالی برای بازنشستگان پیش بینی کردیم که ان شالله بتوانیم این کار را انجام بدهیم یا مثلاً در بحث خودرو و بحثهای دیگر.
سوال:، اما در موضوع ارز، بحث اصلاح نظام ارزی است و اینکه آیا واقعاً میشود تدبیری کرد و راهکاری اندیشید که ضمن تقویت ارزش پول ملی نرخ ارز را ماجرایش را از تلاطمات سیاسی کلاً جدا کرد و از این تلاطمات مصون نگه داشت؟ مجلس چه ورودی میتواند در حوزه ارز داشته باشد برای اینکه جهشهای این چنینی نداشته باشیم که بعد آثار تورمی هم بخواهد به دنبال داشته باشد؟
آقای قالیباف: این موضوع خیلی مهمی است اجازه بدهید یک مقدار این را کارشناسیتر به آن توجه کنیم، چون بعضی وقتها این موضوعات مهم جنبههای غیر تخصصی پیدا میکند و مشکل اساسی واقعا حل و فصل نمیشود. یک نکتهای که میخواهم عنوان کنم این است که واقعاً مشکلات اقتصادی ما بنده معتقد هستم یک ریشه اصلی دارد اینکه سوء مدیریت مدیران و عدم تصمیم گیریهایی که باید در زمان خودش این تصمیم گیریها میشد یعنی یک زخم کهنهای شده که سالیان سال شاید چند دهه به خاطر عدم تصمیم گیری، حالا اجازه بدهید من خود مجلس را بگویم، یادتان است یک وقتی در همین مجلس یکی از تصمیماتش مثلاً این بوده که تثبیت قیمتها یک کار پسندیدهای بوده. زمان گذشت دیدیم نه این تصمیم درستی نبوده در خیلی از وقتها دولتها باید تصمیماتی میگرفتند این تصمیمات باید خیلی تصمیمات شجاعانه و به جا و به وقتی باید باشد به دهها دلیل، دلیل اقتصادی، دلیل عدم انسجام، دلیل عدم هماهنگی، دلیل سیاسی این تصمیمات در وقت خودش گرفته نشده و اینها همینطور مانده است ما واقعا در حوزه دیپلماسی اقتصادی همین الان هم منفعل هستیم یعنی در خیلی از جاها ما از این ظرفیتها استفاده نمیکنیم ما تحت فشار حداکثری آمریکا هستیم این تهدید برای ما وجود دارد یک فرصتهایی هم برای ما وجود دارد ما از آن فرصتهایش به درستی استفاده نمیکنیم نه در حوزه اقتصاد داخلی و نه در حوزه دیپلماسی اقتصادی به آن توجه نمیکنیم. یا یک موضوع مهم رفع ناترازی، الان رفع ناترازی را من اگر بخواهم اشاره کنم ما داریم فرصت بزرگمان را تبدیل به تهدید میکنیم و سالیان سال است برای این تصمیم نگرفتهایم اینها را وقتی میگذاریم بعد حالا یک مرتبه میخواهیم بیاییم برای ارز تصمیم بگیریم، بله وقتی میخواهیم برای ارز تصمیم بگیریم به این موضوع دقت نمیکنیم که خود ارز واقعاً یک متغیری از اقتصاد کلان ما است ما حتماً این را قبول داریم که ارز خودش هم یک بازاری دارد میفهمیم که در سمت عرضه وقتی زیاد یا کم ارز به بازار تزریق میشود یک اثری میگذارد این هست و ما منکر این نیستیم و این وجود دارد ولی مهمتر از آن بحث تقاضا است، تقاضا قطعاً از مختصات اقتصاد کلان است یعنی وقتی ما الان ارز را در حوزه تقاضا میبینیم که تقاضا بیشتر است و این تقاضا قیمت ارز را دارد بالا میبرد باید بدانیم یک اشکال در اقتصاد کلان ما وجود دارد ما باید در دولت و مجلس به این بپردازیم.
سوال: یعنی معتقد هستید به تلاطمات سیاسی یا اینکه یک نفر از هزاران کیلومتر آن طرفتر گفته میشود توییتی را منتشر میکند و بعد اینجا قیمت ارز بالا و پایین میشود خیلی ارتباطی به این موضوع ندارد؟
آقای قالیباف: ببینید حتماً فشارهای خارجی را در اینجا نمیخواهم بگویم یک کاغذ پاره است ولی اینکه ما بگوییم یک نفر با یک توییت ارز را بالا و پایین میبرد اینگونه نیست به هر حال من مثال میگویم الان یک ارزی در بازار خرید و فروش میشود کسی که این ارز را میخرد تقاضا وجود دارد او دارد به قیمت این را میخرد ممکن است کسی بیاید ارز را به قیمت نخرد ممکن است ما بگوییم قیمت ارز ۶۰ هزار تومان ولی یک کسی دارد تبادل میکند ۹۰ هزار تومان هر چقدر هم باشد، شما اگر ۱۰۰ دلار داشته باشید ۱۰۰ دلارتان را با ۹۰ هزار تومان معاوضه میکنید یا با ۶۰ هزار تومان، طبیعتاً با ۹۰ هزار تومان یعنی به تعبیر دوستان در این حوزه یعنی این چیزی که الان خرید و فروش میشود یعنی تقاضای بازار است به صورت واقعی دارد انجام میشود.
سوال: آیا شما خود این تقاضا را واقعی میدانید؟
آقای قالیباف: نه. الان ببینید من میخواهم بگویم نه بعضی از این ممکن است حتماً واقعی نباشد حالا به شما عرض میکنم که ممکن است این برود در همان بخش سفته بازی بیفتد، الان در ارز، در مسکن، در سکه اینها سفته بازی است.
سوال: اتفاقاً یکی از موضوعات همین است موضوع خوبی را اشاره کردید در بحث سفته بازی و سوداگری و بحث مالیات بر این معاملات همچنان در رفت و برگشت بین مجلس و شورای نگهبان است و هنوز به سرانجامی نرسیده است آیا قبول دارید؟
آقای قالیباف: ببینید این هم از کارهایی است که من فکر میکنم ان شاالله در حداکثر یکی دو ماه آینده بیاید هم در سی جی تی که باید این کار بر داراییها باشد هم آن، این دوتا حتماً دنبالش هستیم ولی یک بخشی از آن در مجلس یازدهم تصویب شد در بحث مربوط به سفته بازی که خیلیها هم گفتند آقا چرا اینطوری و روشن هم شد آنهایی که این کار را انجام دادند چه در خودرو، چه در مسکن این تصویب شد ما همین الان وقتی حرف از ارز یک بخش از آن کاربرد ارز در حوزه تجاری است. در حوزه تجاری بحثی هم که در صحن مجلس حتماً شنیدید بحث شد که فاصله بین تفاضل تورم داخل کشور با بیرون، فرض کنید متوسط تورم جهانی ۵ درصد، ۶ درصد هر چقدر است یک تورمی هم ما داریم، ما به التفاوت این تورم در حوزه تجاری خودش یک بحثی است که قیمت ارز را در روند یک سال مشخص میکند ولی یک بخش دیگر هم وجود دارد بخش دیگر آن کاربرد ارز در خروج سرمایه است در خروج سرمایه شما ببینید الان وقتی میگوییم اقتصاد کلان ما، بانک مرکزی ما من یک مثال روشن بزنم چند وقت قبل دیدید اعلام کردند که بعضی از پروژههای خاصی را مشخص کردند گفتند بانکها میتوانند سپرده بگیرند و ۳۰ درصد بابت آنها سود بدهند و وقتی اینها میآیند سپرده میگیرند و ۳۰ درصد سود میدهند شما مطمئن باشید قیمت تمام شده آن میشود سی و پنج درصد ، سی و هفت درصد ، وقتی سرمایه گذار می تواند پولش را بگذارد در بانک بدون هیچ ریسکی، سی و پنج درصد سود بگیرد، چرا باید این برود این پولش را بگذارد در تولید با ریسک، حداکثر 10 تا 12 درصد سود ببرد. حتما این کار را انجام نمی دهد، ما چاره اندیشی نمی کنیم، بعد می شود افزایش نقدینگی ، می شود آن مشکلاتی که است ، بعد می گویم چرا نرخ ارز بالا می رود، یک بخش هم همین بخش سفته بازی است، که مثل بحث هایی که الان می بینیم ، این بحث ها اتفاق می افتد.
پس نگاه کنید، ما واقعا باید بیاییم بپذیریم، که این موضوعات را باید بدهیم ، اصل مختصات اقتصاد مان ، اقتصاد کلان مان را درست کنیم، حالا یک فرصت بزرگ ما کجاست، ما الان در برنامه هفتم، برای حل ناترازی بانک ها ، در فصل دوم آن جا مفصل و دقیق اجرایی واقعا نوشته شده است، الان مشخص است که همین امسال برای ناترازی بانک ها دویست هزار میلیارد تومان در بودجه پیش بینی شده است که ناترازی بانک ها حل شود. هر سال پول گذاشتیم، برای سازمان بازنشستگی ها که صندوق ها نزدیک به ورشکستی هستند، برای این ها پول گذاشتیم و دولت را مکلف کردیم که چه کاری را انجام دهد، برای این موضوع مربوط به اقتصاد کلان نگاه کنید، در حوزه انرژی چه وضعی داریم، ما الان اگر همه انرژی های فسیلی ، منظورم گاز ، میعانات گازی و نفت خام و همه با هم نگاه کنیم، امروز حدود ، حدود می گویم، باز فردا ایراد نگیرند، صد هزار بشکه ، دویست هزار بشکه بالا پایین ، 9 و نیم میلیون بشکه ما در روز کلا تولیدات همه تبدیل می کنم، انرژی های فسیلی 9 و نیم میلیون بشکه است، قبل از این که این 9 و نیم میلیون بشکه به مصرف برسد، یک و نیم میلیون بشکه را هدر می دهیم. تقریبا حدود یک تا یک و نیم میلیون بشکه را هم بعد از این که وارد مصرف می شود هدر می دهیم. با بدمصرف کردن، شما این ها را حساب کنید، یعنی بین دو و نیم تا سه میلیون بشکه نفت در روز چه فرصت عظیمی ، معنی این حرف این است که حدود صد میلیارد دلار ، فرصت انفال ما ، دارد از دست ما می رود، فقط دلیلش این است که ما درست تصمیم نمی گیریم. شجاعت در تصمیم نداریم، با مردم مان حرف نمی زنیم.
سوال: درباره ناترازی انرژی که اشاره کردید برای مردم سوال است که چرا کشور ما جزو رتبه های برتر جزو ذخایر گازی است که برقش باید قطع شود به خاطر این که گازش قطع است؟
آقای قالیباف: ریشه این طوری موضوعات که ، موضوعات پیچیده را با یک بله یا نه نمی شود پاسخ داد، ارز چرا این طوری شده است، یک جمله، این ها یک جمله ای نیست، ریشه این ها که می گویم، ریشه این هاست، در برنامه هفتم برای الان ماده 46 برنامه دقیقا متمرکز به انرژی است. فکر می کنم که در دولت چهاردهم حداقل با جناب آقای پزشکیان در جلسه سران و جلسه با همه کارشناسان ، ده ها جلسه برای اجرایی شدن این ماده 46 با هم جلسه گذاشتیم و دنبال کردیم که بتوانیم صرفه جویی انجام دهیم. این صرفه جویی وقتی که حرف از صد میلیارد دلار می زنیم ، به خاطر این که ملموس شود، دقت کنید، ما اگر هستند کشورهایی ، کشورهای همسایه این فرصت نفت را ندارند، نمی خواهم اسم ببرم، اگر دو تریلیون دلار ، یعنی دو هزار میلیارد دلار ما تبادلات تجاری داشته باشیم و ششصد میلیارد دلار از این صادرات بشود که انجام دهیم، می توانیم صد میلیارد دلار از این تجارت بزرگ سود بگیریم که حالا بیاییم زیرساخت های کشور را درست کنیم.
ما بدون این که آن کارها را انجام دهیم، خدا از انفال این صد میلیاردی که الان گفتم ، یک و نیم حدودا آن جا و حدود یک تا یک و نیم این جا ، فقط داریم هدر می دهیم، خوب این را چرا دنبال نمی کنیم. بحث را این قدر پیگیری کردم، صرفه جویی در گاز که موضوعی که الان است، الان چه حجم گازی داریم و چقدر مصرف می کنیم و چه خسارت هایی امسال به ما وارد شد ، امسال تولیدکننده های ما اصلا خیلی نجابت به خرج دادند به نظر من، که کارگرها را بعضا رها نکردند ، جوانمردی نکردند، به خاطر مردم این ها را نگه داشتند و من همیشه از این ها تشکر می کنم ولی ما نباید بگذاریم این ها تکرار شود. گاز را مثال بزنم، بعضی از صنعتگران ما تا مرز حدود بین 40 تا 50 میلیون مترمکعب گاز را از بورس کالا در بخش مربوط به انرژی متر مکعبی بین یازده و پانصد تا دوازده و هشتصد هزار تومان یعنی دوازده و هشتصد گاز را متر مکعبی خریدند، در حالی که قبلا چهار هزار تومان و پنج هزارتومان در صنعت می خریدند و بعضی از جاها متر مکعبی شصت تک تومانی مصرف می کنیم و بد مصرف می کنیم. من یک اگر جدولی من به دوستان گفتم بگذارند.
مجری: نمودار را گذاشتند.
آقای قالیباف: در آن جا منزل در ماه 450 مترمکعب مصرف می کرده است، روزانه حدود 112 متر مکعب گاز مصرف می کرد، یک منزل هشتاد متری. در همین بهمن ماه با چه کار ساده ای چه اتفاقی افتاده است، چند تا پنجره داشت، برادری که آن جا صاحب مسکن بود، با پلاستیک این چند تا پنجره پلاستیک که باد از لای این خلاصه از ماده 19 اجرا نمی کنیم، در ساختمان، ساختمان ها قدیمی بود، با پلاستیک بود، یک آبگرمکن در حیاطش ، همیشه روی 5 بود و هوا هم سرد، آن جا پلاستیک زد، دور آبگرمکن پشم شیشه گذاشت که سرد نشود. یک مقدار گاز در خانه درجه حرارت روی 22 درجه و روی 23 درجه، بعد بخاری عوض کرد، گرید اچ کرد، آبگرمکن را ، دو تا بخاری بعد عوض کرد، نتیجه چه شد، نتیجه شد که بعد در انتها گزارش روزانه این را آن جا ثبت کردم، یعنی ریز دنبال کردیم، نتیجه این شد که روزانه 12 متر مکعب گاز مصرف می کرد. شد روزانه 3 و نیم متر مکعب گاز.
سوال: الان مردم ممکن است این ذهنیت برای شان پیش بیاید ، ما تمام ناترازی ها را متوجه مردم می کنیم و بد مصرف کردن مردم؟
آقای قالیباف: من معتقدم ما باید عدالت را باید برقرار کنیم، آن کسی که یک استاندارد مشخص باشد، هر چقدر مردم ، ما الان تقریبا نسبت به استانداردهای بقیه کشورها ، داریم تقریبا حدود دو تا دو و نیم برابر آن ها اضافه می سوزانیم، هر چقدر این صرفه جویی انجام دادند، بخش عظیمی را حتما باید بدهیم به خود آن کسی که صرفه جویی انجام داده است و این کمک به معیشتش هم است، هم انفال از بین نبردیم و هم به معیشت او کمک کردیم، وقتی هم این گاز می ماند برای کشور، تولید ما چرخش می چرخد. همین طوری است که آن صد میلیارد دلار احیا می شود، هم این بخش، حالا این را برویم در نیروگاه های ما، برویم چند میلیارد در سال داریم سوخت در نیروگاه ها ، ما 90 درصد نیروگاه های ما گاز مصرف می کنند، راندمان شان 39 درصد است ،اصلا قابل قیاس با خانه های مردم نیست، دولت باید این کار را اصلاح کند، بعضی از کارخانجات مهم ما هوشمند نیستند. بعضی در حوزه تکنولوژی اصلاحاتی باید انجام دهند، ما مطمئن باشید، که ما می توانیم 30 -40 درصد صرفه جویی مترمکعبی گازی که ما حداقل داریم هر متر مکعب را سیزده و چهارده سنت، پانزده سنت در نرخ های مختلف صادر می کنیم، این درآمد ارزی می شود که اثر می گذارد روی همان عرضه و تقاضای ارز که می رود در مسئله تولید. لذا ما باید با مردم مان حرف بزنیم ، همین خانه ای که الان به شما گفتم که در یک ماه این طوری است، اگر این بداند از این هشت مترمکعب گازی که صرفه جویی کرده است که سه متر آن متعلق خودش است و در بازار آن جا متر مکعب ، هر متر مکعب را دوازده هزار تومان در بازار بفروشد.
سوال: این جزو تصمیمات حاکمیتی است که به موقع باید گرفته شود که میتوانیم تشویق کنیم؟
آقای قالیباف: این جزو قانون است، ما یک سال قبل از محل فروش بنزینی که اضافه تولید میکردیم چهار میلیارد دلار درآمد داشتیم، آقای خسروی به خاطر افزایش مصرف در روز که از صد و حدود ۱۰ میلیون، ۱۱۵ میلیون الان رسیدیم به ۱۴۰ میلیون لیتر در روز ما امروز آن چهار میلیارد دلار را از دست دادیم، هیچ، برای سال ۱۴۰۴، شش هزار باید پول بدهیم که بنزین وارد کنیم. بعد میگوییم چرا قیمت ارز اینطور است من اینها را متوجه هستم میخواهم بگویم این کار باز اینجا خیلی روشن و شفاف بگویم ما نباید به مردم فشار بیاوریم بحث این نیست که ما قیمت اینها را بالا ببریم بحث این است که مردم از این انفال خدادادی که درست است مردم به درستی استفاده کنند با همان قیمتی که استفاده میکنند آن بخشی که دارد هدر میرود در دست دولت آنجایی که ما اضافه داریم، به شما عرض کنم با اطلاعات دقیق خدمت شما عرض میکنم در مصرف گاز ما خانوادههایی داریم که ۲۲ برابر یک خانواده دیگر از این انفال استفاده میکنند، آیا این عدالت است؟
سوال: این روزها در محافل سیاسی و رسانهای خیلی درباره نامه ترامپ صحبت میشود و اینکه این نامه از چه موادی برخوردار بوده و اساساً این نامه چه چیزی را مطالبه میکند، مشخصاً موضع جمهوری اسلامی ایران درباره نامه آقای ترامپ حداقل آن بخشی که به مجلس و جنابعالی به عنوان رئیس مجلس مربوط میشود چیست؟
آقای قالیباف: من قبلاً هم این موضوع را گفتم. بحث نامهای که آقای ترامپ فرستاده طبیعتاً وزارت خارجه دارد موضوع را دنبال میکند و حتماً برایش پاسخی تهیه میکنند و این بحث گفته میشود ولی آن چیزی که مشخص و روشن است صحبتهای آقای ترامپ البته عمل آقای ترامپ در دوره اول ریاست جمهوریشان که روشن بود آمدند توافقی که دولت آمریکا متعهد شده بود و در برجام امضا کرده بود بدون هیچ بحث و تعارفی خیلی وقیحانه پاره کرد و کنار انداخت و یک طرفه تمام کرد به هر حال عملی که ما از ترامپ دیدیم این بوده در یک دوره ریاست جمهوری همین آقای ترامپ حدود ۲۰ روز قبل یا کمتر از یک ماه قبل آمد آن سیاستش را در رابطه با ایران که در واقع آن هم یک دستور اجرایی بود مثل بقیه دستورات اجرایی در آن دستورات اجرایی که آن جا مصاحبه کرد گفت و هم دستور اجرایی اش الان است، همه دنیا حتماً آن دستور را مطالعه کردند مردم و نخبگان ما حتماً آن دستور را دیدند در آن دستور چه گفته، در آن دستور گفته باید هستهای را به طور کامل جمع کنیم، باید موشکی را کنترل کنیم حتی سلاحهای غیرمتعارف مثل پهپاد و اینها را گفته ما باید اینها را هم دنبال کنیم ولی در همانجا آیا نوشته اگر همینها انجام بشود تحریم چه میشود؟ وضعیت انتفاعی اقتصادی ما چه میشود؟ اصلاً در رابطه با اینها حرف نزده است او اول یک حکم صادر میکند میگوید این کار را انجام بده داوطلبانه بیا این اجبار و زور من را بپذیر حالا بعد بیا ببینیم که شما چه میخواهید بگویید، اینجا مذاکرهای است البته همین الان این نیست که ما بگوییم ما مذاکره نمیکنیم در برجام ما متعهد هستیم ۵ کشور دیگری هم که در برجام ماندند سه کشور اروپایی هستند چین است، روسیه است، ما هستیم ما در مذاکره سر موضوع برجام به شرط انتفاع اقتصادی برای کشورمان. ما وقتی از انتفاع میگوییم صدقه سری نباید بدهند انتفاع یعنی اینکه بانک مرکزی ما بتواند تبادلات تجاری پولی و مالی خودش را انجام بدهد، یعنی نفتمان را باید بتوانیم صادر کنیم وقتی حرف از انتفاع میزنیم یعنی کشتیرانی و حمل و نقل ما باید بیمههایش برقرار شود، وقتی از انتفاع حرف میزنیم کشورهایی که میتوانند بیایند سرمایهگذاری کنند باید سرمایهگذاری کنند ما پای اینجا هستیم در برجام هم است و با آنها مذاکره میکنیم صحبت میکنیم ولی آقای ترامپ فارغ از اینکه این نامه چیست که حالا ما نمیدانیم ولی روشن میشود ولی تا الان حرفهایی که زده همین امشب یک توییت زده شما توییت امشبش رو ببینید، نمیشود که مذاکره که از قبل تعیین شده بگوید دستور، تو اجرا کن اینجا مذاکرهای است رفتارش تا این لحظه واقعا به این صورت بوده است ما هم باید آن بحثهایی که گفتم با آن پنج کشور دنبال کنیم و صحبت کنیم و کارهایمان را پیش ببریم همین فرصت بزرگی که الان من برای شما شمردم این فرصت در دست ما است و ما میتوانیم این کار را انجام بدهیم. ما الان میتوانیم نفت بیشتری صادر کنیم، ما الان میتوانیم صرفهجویی بهتری در اینجا انجام بدهیم، این درآمد را میتوانیم داشته باشیم یعنی ما هم به خنثی سازی تحریم باید تلاش کنیم و هم به رفع تحریم در حوزه مسائل دیپلماسی این بحث را دنبال کنیم و پیش ببریم. البته به نظر من این بحثها بحثهای مهمی است و لازم است خوب تبیین شود و خوب صحبت شود ان شاالله من در اولین صحبت در ابعاد مختلف این موضوع را که چه فرصتهایی داریم و چه کارهایی میتوانیم انجام بدهیم که بهتر از این باشیم، من یک وقتی گفتم همین که آقا فرمودند انسجام و اقتصاد همه نکاتی که من به شما عرض کردم که میتوانیم این صرفهجویی را انجام بدهیم، آن بخشها را میتوانیم، ارز را میتوانیم اینگونه مهار کنیم، باید انسجام وجود داشته باشد به قول آقای پزشکیان وفاق و به تعبیر حضرت آقا فرمودند انسجام، ما یک وقتی در دولت شهید رئیسی میگفتیم همدلی و همکاری، هرچه میخواهیم بگوییم مجلس، دولت و مردم کنار هم میتوانیم این کار را انجام بدهیم و این تصمیمات هم سخت و هم واقعاً آسان با هم بایستیم و ان شالله اینها را پیش ببریم.
سوال: الان ارزیابی شما از وفاقی که آقای رئیس جمهور مطرح کردند بین دولت و مجلس چیست؟ فکر میکنید این وفاق بین دو قوه وجود دارد؟ برخی معتقد هستند استیضاح وزیر اقتصاد خلاف این سیاست وفاق اتفاق افتاده است.
آقای قالیباف: اصلا اینطور نیست به هر حال مجلس یک وظایفی دارد باید وظایف ذاتی خودش را انجام بدهد بعضاً اختلافی در نگاه دوستان و همکاران بود عدهای میگفتند الان زود است دو سه ماه دیگر فرصت بدهیم و بعضی میگفتند نه فرصت ندهیم ولی اینکه یک استیضاح بخواهد وفاق را به هم بزند اینطور نیست واقعاً من به شما عرض میکنم واقعا مجلس و دولت در بحث این موضوعات برای حل مسائل اقتصادی واقعا منسجم است، نمونه اش کالا برگ، الان نمونهاش در همین بحث انرژی واقعاً به جد داریم دنبال میکنیم در بحث انرژیهای تجدید پذیر واقعاً الان همه هماهنگ حرکت میکنیم و این کار انجام میدهیم.
سوال: فکر میکنید چرا استیضاح آقای همتی در مجلس رای بالایی آورد؟
آقای قالیباف: به نظر من ایشان خوب دفاع نکرد یعنی به نظر من که در صحن مجلس بودم تا ظهر به نظر من خیلی نزدیک بود یعنی هم امکان بود با اختلاف رای خیلی پایینی رای بیاورد و هم با اختلاف پایین رای نیاورد ولی به نظر من دفاع ضعیف ایشان، ایشان ۳۰ دقیقه وقت داشت من تعجب کردم ۹ دقیقه را استفاده کردند ۲۰ دقیقه را اصلاً استفاده نکردند و واقعاً دفاع محکمی که نمایندههای استیضاح کننده بعد از ظهر استدلالهایی که کردند به هر حال صحن را قانع کردند و ۱۸۲ رای دادند، به نظر من موضوع واقعاً سیاسی نبود کاملا بحث اقتصادی بود و ما وظیفه خودمان میدانیم هم آن نظارت را داشته باشیم و هم از دولت دستگیری کنیم و کمک کنیم و بتوانیم این را پیش ببریم. به نظر من هم دولت و وزرا و هم آقای رئیس جمهور به نظر من این احساس را دارند و علاوه بر آن مجلس هم این باور را دارد که به دولت کمک کند امیدوارم گامهای خوبی را امسال بتوانیم با دولت با هم برداریم و بتوانیم مشکلات را کاهش بدهیم.
سوال: یکی از موضوعات دیگر که خیلی مورد توجه است بحث ابلاغ قانون عفاف و حجاب است، سوال راجع به عدم ابلاغش میکنند و اینکه آیا شورای عالی امنیت ملی میتواند جلوی مصوبه مجلس را برای اجرا بگیرد و اینکه فکر میکنید آیا دولت به وظیفه خودش برای اجرای قانون عمل خواهد کرد یا خیر؟
آقای قالیباف: یکی بحث خود حجاب است بحث حجاب همانطور که حضرت آقا فرمودند هم یک موضوع شرعی است و هم موضوع سیاسی است وظیفه همه ما است، بدون شک عموم مردم ما مردم متدینی هستند چه فرهنگ اسلامی ما و چه فرهنگ ایرانی ما عفت عمومی و حجاب و حیا از موضوعاتی است که با فرهنگ ایرانی و اسلامی ما آغشته است و این یک بحث کلی است و همه ما هم به وظیفه خودمان باید این بحث را دنبال کنیم در این بحث هیچ شکی نیست، اما اینکه ما همین الان که اینجا نشستیم قانون حجاب داریم، قبل از قانون الان حجاب قانون داشته آن قانون سر جای خودش است و کارش دارد دنبال میشود و دنبال هم باید بشود دولت هم در این بخش الان فعال است پس الان خلاء قانونی وجود ندارد حالا بنا شد یک قانونی بیاید که هم به بخشهای ایجابی توجه کند و هم بخشهای مربوط به سلبی را در حوزه قانون که ۵ فصل دارد ۴ فصل از آن هم واقعاً ایجابی است یعنی به آموزش و پرورش و بخشهای مختلف که بیشتر کارهای فرهنگی و تربیتی و اینها است، یک بخش هم بخش مربوط به سلبی است که در بخش سلبی اینجا تفاوتش با قانون قبلی این است که در اینجا زندان وجود ندارد، در اینجا شلاق وجود ندارد، در اینجا گشت ارشاد وجود ندارد اینجا بیشتر در بحث جریمهها و جریمههای نقدی است. یک اشکالاتی هم دارد دولت این اشکالات را میداند و بنا شده دولت آن اشکالات را منعکس کند که بشود آن اشکالات را دنبال کنیم و قبل از ابلاغ بتوانیم اجرا کنیم خود این هم یک بحثهای قانونی دارد که آیا این را میتوانیم یا نمیتوانیم که به نظرم میشود این اصلاحات را انجام داد ولی چرا این متوقف شده؟ این را بنده به عنوان رئیس مجلس مکلف هستم وقتی قانونی تصویب شد از شورای نگهبان آمد من باید ابلاغ کنم ولی به خاطر بحثهایی که پیش آمد دبیرخانه شورای عالی امنیت ملی که بر اساس اختیاراتی که دبیرخانه دارد احساسش این بود که ممکن است این الان در جامعه تنشهایی داشته باشد، چون درست همزمان با بحث مربوط به مسائل سال ۱۴۰۱ و اینها بود تدبیرش این بود که این عقب بیفتد، دبیرخانه این پیشنهاد خودش را که از اختیاراتش بود که میتوانست این کار را انجام بدهد آورد در صحن شورای عالی امنیت ملی. آنجا با حضور همه اعضا این را مطرح کرد و شورای امنیت ملی هم این تصمیم را گرفت یعنی صحه گذاشت بر اختیاری که خود دبیرخانه داشته و دبیرخانه این را کتبی به بنده ابلاغ کرد. وقتی این را به بنده ابلاغ کرد طبیعتاً من وظیفه قانونی دارم که این را رعایت کنم و بعد هم این را تمدید کرد، باشد تا آن اصلاحات انجام شود و بعد این انجام شود، دیگر واقعاً هر صحبتی میشود که نمیدانم قالیباف جلویش را گرفته، این وضع شده، او اختیار داشته یا نداشته، مصوب آنجا بوده یا نبوده دیگر اینها حاشیههای بحث است که به نظر من اینها.
ادامه دارد